Słońce Chorwacji

W tym roku wywiało mnie aż na Zadar położony w Chorwacji. Przez turystów zwany „Małym Rzymem „. Spowodowane jest to dużą ilością sakralnych zabytków. Jednakże starożytne zabytki nie potrafią przyćmić ogromu zniszczeń po wojnie. Gdy tylko wyjdzie się z wprost malowniczego starego miasta widoczne są wielorakie stare zniszczone bloki/budynki/bunkry.

Jednakże nie o tym chce pisać.

Chorwacja to przede wszystkim zapach fig, winogron, róż i mandarynek połączonych razem w upalne dni. Tworzy to niezapomnianą kombinacje zapachową, do której wraca w pamięci z uśmiechem. Tak Chorwacja to wspaniały kraj.

Nie tylko sama natura wspaniale pachnie, ale jeszcze ciekawiej pachnie ichniejsza kuchnia. Pomiędzy wąskimi uliczkami o każdej godzinie unoszą się wspaniałe zapachy žary, ciasta, pizzy, krewetek, pašticady czy arambašići.

Oczywiście wiele osób mogłoby mnie za to przekląć. Jednakże  mnie przede wszystkich zachwyciła pizza i lody. Co prawda te dwie rzeczy można spokojnie porównać z tymi, które występują we Włoszech.

Omijając pizzę, (bo co można on niej mówić poza tym, że jest idealna upieczona i ma właściwą „sztywność”?) Natomiast lody. Pierwszy raz w życiu rozkoszowałam się z taką przyjemnością nad gałką loda. Dlatego uznałam je za słońce Chorwacji. Wiem może to zabrzmieć troszkę groteskowo jednakże tak było. Lody są wyrabiane (zależy gdzie) w ich typowy Chorwacki sposób. Polega on na wielokrotnym mieszaniu utworzonej masy (niczym lody w Kapadocji), aby miały idealna sprężystość i były niczym delikatna pianka.

Próbowałam dokładnie dowiedzieć się, jaki jest przepis na lody jednakże straszy pan odpowiedział mi jedynie „Zwykłe lody tak jak każde. Te same składniki podstawowe, jedynie mieszanie i dobór dodatków jest inny”. Tak zrozumiałam, o co chodziło. Przecież to właśnie idealnie dobrana czekolada nadawała niezwykły smak lodom itp.

Zatem oto mój mały przepis na lody:

  1. Śmietana 30% (kremowa) – 600 ml
  2. Cukier trzcinowy – 6 łyżek
  3. Dwie tabliczki czekolad- gorzka 70%

Przygotowanie:

  1. Mocno schłodzoną śmietanę ubijam z cukrem.
  2. Nad rondelkiem z wodą w misce rozpuszczam jedną tabliczkę czekolady.
  3. Po rozpuszczeniu odstawiam do wystygnięcia i drugą tabliczkę siekam na małe kawałeczki
  4. Do śmietany dodaję powoli wlewając ostudzoną czekoladę i dosypuje wiórki czekoladowe
  5. Wstawiam je do zamrażalnika
  6. Co 30 do 60 minut je miksując
4 uwagi do wpisu “Słońce Chorwacji

  1. Poproszę kiedyś takie lody. Koniecznie. Pod kocem?

    Zdziwiło mnie, że od zawsze zwracałem uwagę na sztywność pizzy, ale dopiero teraz znalazłem świetne słowo na tą cechę.

Skomentuj

